Gábor hosszú évek után tért vissza Budapestre, és meglepetten állt meg az Oktogon sarkánál. A K&H Bank lábazata teljesen megújult, fényesen kiemelve a tér egységes építészeti arcát. Építész barátja, Péter mesélte el neki, hogyan zajlott a különleges lábazatfelújítás és a homlokzat felújítás.
A visszatérés pillanata
Az Andrássy út forgalma morajlott, villamos zakatolt a körúton, a kávézók teraszain zsibongott a város. Gábor lassított, majd szinte megállt, amikor az Oktogonra ért. Régen járt már itt, és most valami szinte szemet szúrt neki.
– Nézd csak, Péter, ez a sarok mindig is így nézett ki? – kérdezte, és a K&H Bank impozáns homlokzata felé mutatott.
A lábazat szokatlanul tisztán ragyogott. A kváderes vonalak élesen rajzolódtak ki, a kőburkolat harmonikus színe újra egységbe hozta az egész épületet.
– Nem, Gábor – mosolygott Péter. – Ez a lábazatfelújítás nemrég fejeződött be. A Stukkó Line végezte a munkát, és hidd el, sokkal több volt ez, mint egy egyszerű tisztítás.

A homlokzat felújítás első lépései
Péter elmagyarázta, hogy minden homlokzatfelújítás alapos dokumentációval kezdődik. Még a bontás előtt részletes, nagy felbontású fotók készültek a kiinduló állapotról, majd minden egyes munkafázisról. Ez nemcsak emlék, hanem szakmai biztosíték is: így bármikor visszakövethető a folyamat. A sérült vakolatokat kézi és kíméletes gépi eszközökkel távolították el. A téglafalról leszedték a laza habarcs- és festékmaradványokat, a sókivirágzást pedig speciális kezeléssel állították meg. A repedéseket mészhabarccsal javították, a hiányzó téglákat eredetivel kompatibilis anyagokkal pótolták.
– A legfontosabb ilyenkor, hogy a fal „lélegezni” tudjon – magyarázta Péter. – Ezért használták a Baumit Sanova WTA vakolatrendszert, ami páraáteresztő és tartós. Rétegről rétegre építve került fel a tapadóhíd, majd a durvavakolat, és végül a finomvakolat. Ez biztosította az alapot minden további munkához.
Kváderdíszek és a lábazatfelújítás részletei
Ahogy Gábor közelebb lépett, észrevette, hogy a díszítőelemek szinte újaknak tűnnek.
– Ezeket nem tisztították, ugye? – kérdezte.
– Nem bizony – válaszolta Péter. – Ezek újra lettek gyártva. A kváderdíszeket egyedi öntőformákban készítették modellgipszből, réteges öntéssel, hogy buborékmentes, homogén felületet kapjanak. Utána csiszolták, retusálták, és erős ragasztóval rögzítették a homlokzatra. A fugázás saját anyagával történt, hogy egységes maradjon a látvány.
A párkány is megújult. A régi, vakolt elemet elbontották, helyére kéregerősített polisztirol profil került. Könnyebb, de tartósabb, és a festés után szinte megkülönböztethetetlen az eredetitől.
– Ez a lábazatfelújítás így egyszerre volt hagyományőrző és korszerű – összegezte Péter.

A süttői mészkő és a festés finomsága
A lábazat alsó része süttői mészkőből készült. A köveket a műhelyben vágták méretre, profilokat alakítottak ki, hornyokat készítettek a rögzítéshez. A helyszínen rozsdamentes acél kapcsok és sínek tartják őket, miközben 8–10 milliméteres szellőző fugák biztosítják a megfelelő légáramlást.
– Ez már mérnöki precizitást kíván – tette hozzá Péter. – A kőtáblák illesztése hibátlan, a felső záróköveket ragasztással és mechanikai rögzítéssel erősítették meg.
A munka zárásaként Baumit szilikon festékrendszerrel kezelték a teljes lábazati traktust. Az alapozás után két réteg festék került fel, a díszítéseknél kézi ecseteléssel. Így lett egységes, homogén és a műemléki jelleghez méltó a látvány.

Az Oktogon története építész szemmel
Gábor körbenézett a tér másik három sarkán álló épület felé. Mindegyik hasonló stílusban emelkedett.
– Ez mindig is így volt? – kérdezte.
Péter bólintott, és mesélni kezdett.
– Az Oktogont Szkalnitzky Antal tervezte az 1870-es években. Már az eredeti terv része volt, hogy a sarkon álló házak egységes stílust képviseljenek. A négy saroképület a Sugárútépítő Vállalat kivitelezésében épült, 1872 és 1875 között, neoreneszánsz stílusban.
Az volt a cél, hogy a tér ne csak közlekedési csomópont, hanem esztétikai középpont is legyen – magyarázta Péter. – Mindegyik épület homlokzatán középen öt ablak tengely fut, oldalanként hárommal kiegészítve. A sarok kialakítása tompa szögben történt, amit kváderes díszítéssel hangsúlyoztak. Ez adja az egységes, mégis karakteres hatást, amit ma is látsz.
Gábor hosszan figyelte a homlokzatokat. Most értette meg igazán, hogy miért ennyire különleges ez a tér.
Az Oktogon régi fényben – és a folytatás
A K&H Bank lábazatának felújítása nem pusztán műszaki beavatkozás volt. Ez a homlokzat felújítás visszaadta az Oktogon egyik saroképületének régi eleganciáját, és hozzájárult ahhoz, hogy a tér egységes, harmonikus látványt nyújtson.
– Az a legszebb benne – zárta Péter –, hogy a részletek mögött ott van a gondos munka: a vakolatcserétől a kváderdíszek újragyártásán át a kőburkolatig és a festésig. Így lesz egy régi épületből újra élő része a városnak.
Gábor bólintott. Tudta, hogy ez csak a kezdet. Ha itt ilyen változás történt, akkor máshol is várhat hasonló meglepetés. A történet folytatódik, és ő szívesen lesz újra tanúja a város újjászületésének.